Disclaimer

All personal images and contents on this page are copyrighted and the sole property of shustory.blogspot.com. No one is given permission to use any images from this blog without my written permission.

Wednesday, October 26, 2016

Cuti-cuti Bandung : Day 5

Uwarghhhh dah hari ke-5... dah kene balik.. sob.. sob... kenapa la cepat sangat masa berlalu. Nak cuti lagi... tapi duit dah pokai ni acaner? Cerita perihal flight balik ni, initial itinerary, flight kitaorang sepatutnya dijadualkan pada 22 Sept 2016, 11:45 pagi. Tetapi pada bulan Februari dapat notification waktu penerbangan dilewatkan kepada 17:20. Not bad, kitaorang fine je coz still in the same day. Lagi bagus, tak la rush nak check-out dan nak ke airport hari last day tu.

Breakfast @ Sindang Reret

Breakfast hari last ni, kitaorang claim free breakfast compensation dari Pihak hotel sebab tukarkan kitaorang dari hotel yang kitaorang book awalnya, Hotel Vio Cimanuk. Tengok pada gambar, Hotel Vio Cimanuk nampak lagi best, lagi besar. Tapi sayang under renovation pulak.

Hotel Vio Surapati ni tidak mempunyai in house cafe. So, breakfast di-sub ke Restoran Sindang Reret yang terletak di sebelah kiri hotel. Dari hotel ni ada laluan khas disediakan untuk ke restoran ni. Menu yang disediakan pagi tu ada nasi putih, sayur campur, meatball masak gulai, bubur, omelette, roti and its condiments. Bagi Shu, pilihannya sangat limited, nasib baik free, no complaint at all. Kalau memang amik pakej hotel sekali breakfast, mesti agak kecewa la.

Interior Restoran ni pun cantik, tenang je seperti kebanyakan restoran yang lain, tak lari daripada mempunyai kolam yang dipenuhi ikan serta desiran air terjun buatan. Kitaorang ni pantang sampai kat tempat cantik, mesti nak bergambar.

Memang nak diabadikan sebanyak gambar yang mungkin, firstly sebab ini trip international pertama buat kami semua. Setahun kitaorang plan trip dengan pelbagai dugaan yang datang sebelum nak berangkat ke Bandung ni. Lagi best trip ni, all ladies only yang terdiri dari mak2 orang. Dapatlah chance ber-"ME" time. Memang kitaorang enjoy to the fullest, kalau ada juta2 lagi rupiah, pasti lagi enjoy.

Dah puas bergambar, Nurul & my SIL balik hotel dulu, Shu & Alang nak singgah mini mart nak beli roti cheese bawak balik. Sedap roti krim cheese. Sekali perasan ada kedai bakery sederet dengan mini mart. Sebelum ni tak perasan ada, sebab datang sii tempoh hari pun waktu malam. Tengok ramai orang, singgah sekejap nak tengok2. Wow! menarik, ada banyak kuih muih tempatan, sangat pelbagai, macam2. Alahai... nak beli, perut dah kenyang pulak, cuci mata je la. Alang dapat beli kek Surabaya kat sini dengan harga yang lebih murah daripada Kartika Sari. Alang cakap rasanya sedap, ok la buat ole2.

Check-out Hotel Vio Surapati

Seperti dijanjikan, sebelum pukul 11 pagi Agus sudah tiba untuk pick-up kitaorang. So, lebih kurang pukul 10.30 pagi kitaorang dah siap-siap untuk turun untuk check-out. Masa keluar bilik, staff hotel nampak kitaorg keluarkan luggages dan kotak2, terus datang kat kitaorang dan offer untuk bawa trolley dan bawakan bag2 kitaorang ke bawah. Senang keje kitaorang tak susah2 nak bawa.

Proses checkout pun sangat cepat, pulangkan kad bilik, staff pulangkan deposit yang dibayar masa check-in tempoh hari.

Kenang2an no bilik Shu di Hotel vio Surapati
Sebelum gerak, Agus issue receipt untuk perkhidmatan supir selama 5 hari ni. Duit supir my SIL dah siap2 asingkan. Tapi ada slightly different amount yang perlu dibayar dengan amount yang ditawarkan sebelum ini. Then, Agus jelaskan masa hari ke-4, kalau kitaorang ke area Lembang sahaja, memang harga biasa yang akan ada dicharge, tapi disebabkan kami ke area Cikole untuk minum kopi, which areanya ke dalam sikit, so ada charge tambahan untuk itu sebanyak 50000Rp. Begitu rupanya, duit supir ngam2 je my SIL ada, sebab extra allocation dah digunakan untuk tips. Nasib baik duit hotel ada lebihan sikit, so dapat la top-up extra charge tu. Settled.

Gedung Sate

Tak lengkap rasanya lawatan ke Bandung ni tanpa melawat monumen bersejarah atau mercu tanda Bandung. Lepas check-out dan sebelum ke airport, kitaorang minta Agus bawakan kitaorang ke Gedung Sate. Agus drop kitaorang kat tempat yang dia boleh park kereta, sebab depan kawasan Gedung Sate tidak dibenarkan parking walaupun haya untuk menunggu. So, kitaorang kene jalan sikit la. Actually, hari-hari lalu (by car) depan Gedung Sate ni sepanjang berada di Bandung sebab lokasinya cuma 5 mins walking distance dari hotel kami menginap. Tapi last day baru ambil peluang untuk drop by dan bergambar di sini. Secara ringkasnya Gedung Sate merupakan bangunan yang bersejarah yang menjadi kebanggaan Bandung yang kini turut dijadikan pejabat urusan kerajaan. Uniknya bangunan Gedung Sate yang siap dibina pada tahun 1920 ini, mempunyai ornamen 6 cucuk sate di tengah2 bangunan.

Berlatar belakangkan Bangunan Gedung Sate

Bertepatan di hadapan bangunan Gedung Sate ni terletaknya kompleks sukan yang Shu lupa nak periksa nama tepat bagi tempat ni. So kene menyeberang jalan untuk ke sini. Jangan risau, ada polis bantuan yang akan bantu orang awam menyeberang jalan.

Memandangkan masa kitaorang pergi tu berlangsungnya acara PON,  maskot kebanggaan PON berdiri megah di hadapan Gedung Sate.

Masuk ke kawasan Kompleks Sukan, pada pandangan mata Shu kompleks ni cantik sebab mempunyai track larian yang cantik membiru. Barangkali tempat ni baru dibina, sebab tu masih nampak cantik lagi, harap-harap dapat dikekalkan.

Tiap-tiap pagi lalu sini mesti nampak ramai orang beriadah di sini. Kagum la sikit, hari biasa pun ramai orang bersukan. Kalau ikut timezone Bandung yang pukul 5.30 pagi pun dah terang benderang, walhal diaorang masuk keje sama juga macam kita dalam pukul 7-8 pagi, memang sempat la pagi2 nak beriadah. Kita ni celik mata pukul 6 pagi pun, masih gelap lagi, gelap2 nak berjogging, memang tak la kan.
Pose atas track larian, mestilah acah2 nak berlari

Luar Kawasan track, di belakang kitaorang terdapatnya potret pemerintah2 kerajaan sebelum ini
Dah puas bergambar, kitaorang berjalan kaki ke kereta di mana Agus turunkan kami. masa on the way balik tu baru perasan, di atas track laluan pejalan kaki di hadapan Gedung Sate terdapat pelbagai motif corak batik. Boleh tengok pada label untuk mengetahui jenis motif. Interesting!

Next, kitaorang tak tau nak pergi mana lagi walaupun punyai banyak masa lagi. Finally decided minta Agus terus bawa kami ke airport, nak lunch pun kitaorg masih kenyang lagi. On the way to airport, rasa sayu je. Tak dinafikan, I fall in love with bandung, 1st time visit negara orang, banyak benda baru yang Shu tahu, banyak benda yang membuka mata. Especially pandangan mata Shu pada orang2 Indonesia ni. Bila kat Bandung ni, baru kenal mereka secara dekat, baik budi pekerti mereka, sopan sahaja bila berbicara, peramah. Judgement ni berdasarkan orang-orang yang kami berhubung. Contoh terdekat, Agus selaku supir kitaorang selama 5 hari di sini, Disimpulkan, kitaorang senang sangat dengan dia, yang ambil berat, ambil tahu, yang melayan perangai hantu kitaorang, boleh bawa bergurau. Staf-staf hotel juga begitu, lelaki mahupun perempuan, mereka merendahkan suara mereka ketika berbicara, tidak lekang senyuman dibibir, suka membantu.

Perjalanan kitaorang menuju ke airport diiringi dengan hujan rintik-rintik. Radio pulak back to back mainkan lagu-lagu sedih bekisarkan perpisahan. Ish... touching tau seakan mengerti dan terpaksa merelakan kitaorang melangkah pergi. Padahal, 4 hari kitaorang kat sini, bila masa dalam kereta, tak henti-henti lagu dangdut diputarkan.

Hujan rintik-rintik
On the way to airport, Agus siap2 minta maaf kalau ada salah silap dan kekurangan. Kitaorang pun sama jugak. Siap dipesan, recommend dia pada kenalan kitaorang kalau mau datang Bandung.

Wefie with Agus
Bandara Husein Sastranegara

Sesampai di Airport, Agus menurunkan luggage kitaorang dengan kadar segera. Tak boleh tunggu katanya dan kemudian terus beredar selepas selesai. Shu mula melilau mencari penimbang berjalan dari hujung ke hujung bangunan. Rupanya penimbang ada kat dalam. Shu ingat cuma orang yang dah ready for boarding je boleh masuk, sebab nampak ada mak guard periksa tiket flight, lagi pun lambat lagi departure kitaorang. Rupenye, boleh je masuk asalkan ada tiket flight. Masing2 first time katekan, mana la tau kan, kat KLIA 2 nak masuk airport tak check tiket flight pun.

Masuk dalam, terus ke section penimbang. Nasib tak sibuk sangat time tu. Mulalah kitaorang buat perkiraan. Nasib baik situ ada staff airport yang guide kitaorang bagaimana perkiraan dibuat. Bersungguh staff tu bantu kitaorang denga penuh sopan santun, dia sangat membantu. Bila timbang semua, memang ada slightly overweight. So, kitaorang ke tepi tapi masih berdekatan dengan penimbang dan re-adjust muatan kitaorang. Nasib ada ruang lagi yang boleh dimasukkan untuk hand carry.  Sekejap2 kitaorang timbang luggage kitaorang, sampai lah kitaorang dapat berat luggage yang kitaorang beli sebelum ni. Tu pun, nasib baik 2 hari sebelumnya, Shu dah top up lagi 25kg. Kalo tak top up, memang pokai la nak bayo sebab banyak sangat terlebihnya. Sebab tu pentingya datang airport awal, antara perkara yang kita boleh check sebelum check-in luggage.

Yang banyak2 luggage kat bawah ni kitaorang punya semua, total semua 85kg tak termasuk hand carry yang kitaorang boleh bawak sebanyak 7kg. Semua maximum dah.

Bila luggage dah settle, baru perut rasa lapar.  My SIL volunteer nak jaga luggage, the rest cari makan. Kat airport ada food court, tapi macam tak berapa berkenan la, so kitaorang keluar dari Airport kat depannya ada deretan kedai makan. Beli nasi goreng sebungkus, 4 ketul rotiboy dan air untuk 4 orang.

Elok je kitaorang masuk airport, kaunter AirAsia pun dibuka, ada 3 kaunter masa tu. Staf airport yang entertained kitaorang masa menimbang barang tadi, inform kitaorang dah boleh beratur di mana2 kaunter pun. Ikutkan masa tu, no. flight kitaorang tak appear pun lagi kat screen. Tapi tengok queue pun dah sampai kebelakang, Shu beratur je la dulu ngan Alang, nak sampai ke depan pun amik masa gak. Sementara tu, Nurul & my SIL duduk makan dulu, gilir2 take turn, dah habis makan pun, kitaorang masih dalam queue.

time ni kaunter belum buka lagi, masih tenang

Sampai kat kaunter, sebelum letak luggage Shu confirmkan dulu boleh ke kitaorang check-in luggage walaupun flight kitaorang tak appear lagi kat screen. Balasnya, boleh je, so kitaorang proceed hantar barang2 kitaorang yang nak masuk kargo.

Settled kat kaunter check-in, kitaorang terus meuju ke Balai Pelepasan, pergi ke kaunter Imigresen dan custom check. Masa kat kaunter Imigresen, boleh plak Shu tak perasan Shu tertukar passport dengan kakak Shu. Slumber je proceed ke kaunter Imigresen, Alang masa tu kat toilet, lepas plak tu kat kaunter Imigresen dapat cop. Bila turn Alang nak amik cop, baru la pegawai Imigresen perasan, muka lain. Nasib baik, Shu masih kat situ lagi dan terus ke kaunter buat pengesahan. Adoi... boleh pulak la pegawai Imigresen tu tak verify muka Shu masa Shu nak amik cop.

Since kitaorang check-in awal, bermula lah episode kitaorang melangok kat airport, find our own activities, layan lagu, fb, movies,ulan- alik toilet sampai la flight kitaorang sampai.

Macam yang shu cerita kat entry bandung Day 1, airport Bandung dah baru, jadi agak selesa la nak duduk lama pon. Kalau nak tido ada sudut dan beberapa tempat disediakan. Kalau nak bunuh masa dengan surfing internet, ada beberapa komputer disediakan. Nak charge phone pun ada beberapa sudut sediakan. Sapa2 yang ada bawak anak kecil, boleh biarkan anak-anak main kat playground. Kedai buku pun ada, kalau nak minum kopi pun boleh didapati di kiosk Mayasari. Those yang tak sempat nak beli ole2 atau masih ada balance rupiah, boleh la dibelanjakan di sini. Tak la besar macam KLIA2 tu, tapi ok la dengan apa yang ada.

Tengah tunggu Nurul keluar toilet pun sempat lagi nak selfie degan potret kat belakang ni. Di dinding2 balai pelepasan ni tergantung beberapa lukisan seni.

Sampai hari last day kat Bandung ni, Shu masih ada balance Rupiah, termasuk notes selit2 untuk dibuat kenang2an setiap satu. tak tahu nak belanja apa lagi. Sayang nak tinggalkan Bandung dan bertemu ke dunia reality. Mana taknya, 5 hari tak payah fikir pasal kerja, hal rumah. Yang pening sikit bila fiir duit makin susut je. hahahaha

Kitaorang dah jatuh hati dengan Bandung ni. Belum balik lagi, dah ada plan nak datang lagi. Mudah2 ada kesempatan lagi untuk kitaorang ke sini, tapi bukan lah dalam masa terdekat dalam keadaan Bandung yang under renovation. Tunggu la Bandung yang baru, then boleh plan datang Bandung lagi.

More entries on Bandung 2016 Trip

1. Waah,,seru yaaa kalo jalan jalan di bandung itu,,banyak atraksi wisata yang bisa kita lakukan. mulai dari kuliner dan shopping..

2. assalamualaikum .. minta maav ikut promote

nak gi bandung or jakarta ... confuse nak cari khidmat transport ?
    ABIM TRANSPORT SOLUTION NYE ...
    abim transport adalah sebuah syarikat sewa kereta murah kat bandung or jakarta ...
    selain harge yang sangat berbaloi abim transport berikan service / layan tetamu bintang lima ..
    selain itu juga abim transport sedia pakej jimat seperti :
    pakej transport + hotel 3D2N
    pakej transport + hotel 4D3N
    pakej full board ( transport + hotel + makan + tiket lawatan )
    cakap pasal harge bole ronding lagi..
    bagi sapa sapa nak gi bandung or jakarta bole roger kami di bilangan
    what apps : +6281220553050
    jom tempah laju laju .. menjamin holiday tuan / puan lebih berwarne..